Dag 1: Een pelgrim gaat op weg... - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 1: Een pelgrim gaat op weg... - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 1: Een pelgrim gaat op weg...

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

14 April 2016 | Nederland, Barendrecht

do 14apr
Om 6.30u op, toch weer tijd te kort om vroeg weg te gaan, gestart om 9.30u en in Barendrecht om 17u aangekomen. Ik heb vanochtend nog allerlei spullen uit m'n rugzak gegooid, want meer dan 15 kg vond ik te gek, dus geen tent en slaapmat mee! Dat worden dus (luxe) hotels, ook geen slecht idee!
Met de overige 12 kg sjouw ik door Rotterdam, eerst drink ik in Overschie in de Grote Kerk nog koffie, de uitbaatster kent mij nog van vorige maand, en vervolgens bel ik aan bij mijn geboortehuis en drink daar opnieuw een koffie. De huidige vrouw des huizes komt met oude ingelijste foto's en tot mijn verbazing zie ik ineens m'n vader en moeder in trouwpak -pap met hoge hoed en mam met haar kenmerkende, zwierige hoed met brede rand- op het bruggetje voor het huis staan! Ja, dat was bijzonder, 1946.

Ik loop langs de Nieuwe Maas met zicht op hotel New York (ooit de HAL) en de enorme vingers van "de Rotterdam", dan de Erasmusbrug over, daarna door Rotterdam Zuid. Ik zit nu op bed in de dorpskern van Barendrecht, heb heerlijk buiten eend gegeten met wijntje op zonnig terras, en verjaardagsgebak gehaald voor mijn gastvrouw Marian, kreeg koffie en vervolgens nog samen een feestelijk wijntje gedronken. Mijn vermoeidheid zakte ineens weg.
Nu m'n blog afmaken en dan ... slapen, heerlijk. En lekker nagenieten van al die sms'jes, appjes, mailtjes en telefoontjes die ik onderweg kreeg maar toen niet kon beantwoorden. Hartelijk dank! Morgen is regen voorspeld, brr, ik loop dan naar Dordrecht. Gelukkig iets minder ver, wel mooi gebied langs de Oude Maas (wist niet dat er ook een oude bestaat..) Tot dan!

  • 14 April 2016 - 22:41

    Hanneke:

    Wat leuk Jaco dat je dit keer wel in je geboortehuis binnen kwam. En wel heel bijzonder dat je juist in deze tijd, een foto van je ouders terug ziet. Ook erg bijzonder dat de huidige bewoners dit hebben bewaard. Zijn zij na jouw ouders in het huis getrokken?
    Heb je ook je stempel kunnen krijgen in Overschie?
    Leuke foto heb je bij je profiel staan! Twee echte Delftenaren. oké de een iets beroemder dan de ander maar als jij nu even flink doorloopt, wordt je vast ook beroemd(er)
    Misschien heb je morgen wel wind mee.
    Nu ga je toch echt als 69 jarige slapen. Zal toch anders zijn......
    dag Hanneke

  • 14 April 2016 - 22:49

    Jaco:

    Hoe ouder hoe (meer) beter je slaapt...

  • 14 April 2016 - 22:51

    Ilse:

    Hoi Jaco, nogmaals gefeliciteerd en fijn dat het een mooie dag was vandaag om je avontuur mee te beginnen. Echt superstoer dat je dit doet! Leuk ook om je op deze manier te volgen. Welterusten en goeie dag gewenst voor morgen. Liefs, Ilse

  • 15 April 2016 - 08:42

    Maaike:

    Wat een leuk verhaal Jaco, geweldig dat je op de Hoornweg bent geweest, wat een verassing dat ze nog een foto van pap en mam hadden, heel bijzonder, geniet ook weer van deze dag, vanavond bij Hermien Denk ik!

  • 15 April 2016 - 09:17

    Fred:

    Mooi verhaal over je ouderlijk huis. Succes met de 2e loopdag. De regen stroomt vanzelf de Oude Maas in. We denken vaak aan je. Nel + Fred

  • 15 April 2016 - 12:05

    Sierd Smit:

    Beste Jaco,

    Mooi om te lezen. Bijzondere manier om jouw verjaardag te vieren. Ik lees graag verder. Ontzettend veel mooie stappen toegewenst.
    Hartelijke groet, Sierd Smit

  • 15 April 2016 - 13:14

    Dick:

    Hoi Jaco, om te beginnen nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En wat leuk om je te kunnen volgen. Je route vandaag roept bij mij herinneringen op aan de streek van mijn jeugd. In woonde in Zwijndrecht, van 1952 tot 1962. Toen ik wat groter werd, ging ik soms op de fiets naar Rotterdam, naar de SS Rotterdam kijken en naar de Euromast in aanbouw. Als kinderen speelden we langs de Oude Maas, in het Noordpark met uitzicht op de Kop van Dordrecht. Als leerling van de organist van de Grote Kerk heb ik tweemaal op het orgel gespeeld. Je kon toen nog met de pont van Zwijndrecht naar Dordrecht voor 8 cent.
    We hebben in Hoogeveen veel samen gelopen, wat harder dan nu :-). Ik denk nu onder het hardlopen nog wel eens aan het Echtens Paradijs. Als ik een dagje met je mee mag lopen hoor ik het graag. Het weer wisselt vandaag nogal. Ik hoop dat je droog blijft.

  • 15 April 2016 - 15:29

    Mimi En Gerard:

    Hoi Jaco. zo is je verjaardag toch nog een bijzondere geworden. Dat belooft wat. Je hebt nogal wat leuke dingen onderweg meegemaakt. Als dat zo doorgaat wordt het een geweldige voetreis.

  • 16 April 2016 - 09:09

    Hisco:

    Hoi pa,
    heb je blog gevonden. Mooie stukjes al geschreven, ik merk dat je je amuseert! Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! We zien elkaar binnenkort waarschijnlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 30776

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: