Dag 13: Ravel2, taalgrens, wijds - Reisverslag uit Éghezée, België van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 13: Ravel2, taalgrens, wijds - Reisverslag uit Éghezée, België van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 13: Ravel2, taalgrens, wijds

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

27 April 2016 | België, Éghezée

di 26apr
Lucas wil met me meelopen naar school, Laura gaat uiteindelijk ook lopen met Annelies. Van het nestje en eitje op de stoep van gisteren is niets meer te zien. We kletsen over van alles. We zijn ruim op tijd beneden bij school.
Dan stap ik verder richting Tienen langs de steenweg. Ik loop ook nog even naar de Grote Markt om te zien of de OLV-kerk open is. Hier vind je de bakermat van de hoog Brabantse Gotiek! De kerk is open en is van binnen vrij klein. Enkele prachtige hoge ramen. Buiten is er markt.
Ik loop weer terug naar het startpunt van de Ravel2-route, een fietspad over een oude spoorwegbedding: lijn 142. Lengte is ca 40 km. Het is een doorlopend pad met lange rechte stukken afgewisseld door een aantal bochten. Bij Hoegaarden (denk aan witbier!) passeer ik de taalgrens.

Ik zie een bordje met: café 'de Brug' open. Dus loop ik voor een kopje koffie naar beneden Hoegaarden in. Bij de brug over het riviertje ligt het café. Ik ben nauwelijks binnen of een man aan de toog (de bar) zegt tegen mij dat ik al een aardig stuk heb gelopen. Het blijkt dat de vrouw die ik net voor mij naar binnen zag gaan, mij al eerder op de markt in Tienen heeft zien rondlopen. Zij is net met de bus aangekomen. Ik zeg dus dat ze even goed gezellig met mij had kunnen meelopen, maar dat zag ze niet zo zitten.
Op de vraag 'waarom lopend naar Rome?', zeg ik dat je dan allerlei leuke mensen zoals zijzelf ontmoet en vrouwen die gezellig met je meelopen... Ja ja, je bent een mooie gast, zegt ze. We hebben dus leuk gekletst.

Weer terug op de Ravel2-route begint het hard te regenen en ik schiet zo snel mogelijk in m'n regenkleding. Een stuk verder kan ik gelukkig onder een afdak schuilen. Ook al is het wat later nog niet helemaal droog, ik ga verder en stap flink door. Daar is dit lange pad heel geschikt voor.
Ik hoor plotseling "hallo!" naast me en zie een Hollands fietsersstel met grote fietstassen langs mij heen schieten. Verder kom je niemand tegen.
Wijde uitzichten en glooiende heuvels strelen mijn ogen.
De afwisselend donkere en lichte luchten geven het landschap een betoverende aanblik. De einders zijn soms heel ver weg. Alleen de noordwestenwind is erg koud en hard. Vooral op de hoger gelegen delen van de voormalige spoorweg heeft de wind vrij spel. Ik zie in de verte de grafheuvel van een Romeins generaal, een zekere Othon of Otto, vandaar de naam van het bij de heuvel liggende dorp: Hottomont.

Aan 't eind van de middag bereik ik Eghezee. Hisco stelde voor mij daar op te halen en morgen daar ook weer af te zetten. Dit gebied is dun bevolkt en kent nauwelijks slaapplekken, afgezien van enkele dure b&b's en hotels. Vannacht slaap ik dus weer even in Oplinter.
Morgen naar Namen waar ik al een plekje bij Vriendenopdefiets heb gereserveerd. Donderdag ga ik bij de Norbertijnen in Abbaye-Notre-Dame-de-Leffe slapen. Ik ben benieuwd!

  • 27 April 2016 - 05:46

    Wilma Kloosterziel:

    Hello Jaco. I just wanted to let you know how much I am enjoying reading about your adventures and the interesting people you are meeting. How lovely to see you kids and grandkids!! Makes it even more special to read. And guess what? I'm actually improving my Dutch language skills ! Xo

  • 27 April 2016 - 10:49

    Maaike:

    Hi Jaco, gefeliciteerd met onze broer en nichtje Angie! hoop dat het vandaag lekker droog blijft voor je een fijne dag!

  • 27 April 2016 - 14:53

    Joke De Graaff:

    hallo Jaco, wt leuk dat het mogelijk isom op deze manier kontakt te maken. Dus ik probeeer je ook terug te mailen. Goede reis verder, Het gaat je voorspoedig tot nog toe. Heel leuk om zo op reis op de hoogte te bliven.groetjes van tantee Jopie. Ik mis je meoder nu zeker nu het mooi weer gaat wordeen om op pleein iets te gebruiken. Heel goeie reis gewenst verder. ! tante Jopie.

  • 27 April 2016 - 18:08

    Paul De Graaff:

    Hallo Jaco
    Wat ontzettend leuk om je belevenissen zo te lezen.
    Heb net je eerste 2 weken gelezen
    Bewondering
    Groeten Paul

Tags: wijds, taalgrens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 30740

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: