Dag 23: Hopend op mooie dingen ... - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 23: Hopend op mooie dingen ... - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 23: Hopend op mooie dingen ...

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

06 Mei 2016 | Frankrijk, Reims

vr 6 mei
Rustdag in Reims. Ik verblijf in een privékamertje met douche, wc op de gang, in het Internationaal Verblijfscentrum (CIS) in Reims (foto), het is erg druk. Vrijwel alleen Fransen, kennelijk een soort meeting, ze schijnen elkaar allemaal te kennen. Gelukkig zit ik heerlijk rustig in een hoekje aan 't eind van de gang.
En ik kom natuurlijk vanochtend weer Erik tegen! Hij kan zichzelf prima redden, slimme jongen, ook al heeft 'ie vroeger nooit Frans op school gehad...
Onze wegen zullen zich nu wel echt gaan scheiden. Reims is mijn eerste plaats op de Via Francigena (Weg der Franken) naar Rome. Erik gaat naar Compostela.
Je krijgt hier een simpel ontbijt, maar je kunt zoveel nemen als je wilt. Ook al is 't mijn rustdag, binnen blijven kan ik niet, veel te mooi weer! Toch moet ik eerst vooruit plannen, d.w.z.. slaapplekken reserveren.
Het heeft me de afgelopen dagen zeker steeds 4 telefoontjes gekost om een slaapplek te regelen:
"ici Jaco Robijn, je suis un pèlerin hollandais et je voudrais ...." , en dan begint men (als er tenminste wordt opgenomen) meteen in vite Frans terug te praten!
Tja, dat trek ik meestal niet en vraag dan maar opnieuw of c'est possibile? is. Si non, ander adres proberen of er naar vragen. In deze hemelvaartsweek is er veel snel complet!

Ik heb nu tot dinsdag mijn slaapplek geregeld. Bij de Accueil de Pèlerins in de Cathedrale kreeg ik gisteren al mee dat de komende dagen op de Via Francigena vrijwel geen winkels en restaurantjes zijn, je moet zelf eten voor aantal dagen meenemen!
Voor ik de stad in ga, maak ik een tweede briefje uit het mooie tasje van mijn goede fee open. Het motto past goed bij deze rondkijkdag in Reims. En ik hoop ook voor morgen.
Eerst ga ik naar het Taupaleis (Tau = Griekse T) naast de Cathedrale, dat vandaag voor 't eerst weer open is. Oorspronkelijk een oud gebouw waar vanaf ca 800 nC de Franse koningen werden gekroond, als laatste Karel X in 1825, nu een museum.
Dit gebeurde hier ter herinnering aan de doop in de toenmalige kathedraal van koning Clovis in ca 500 nC door bisschop Rémi. (Na een grote brand in 1215 is de kathedraal herbouwd.)
In het palais du Tau bewaart men nu veel originele beelden van de kathedraal, de kopieën staan buiten op de kerk.
Ik kijk ook nog even in de cryptoportico, de gevonden resten van een tempel op het Forum uit de Romeinse tijd (ca 100 nC). Ze liggen, eigenlijk net als in Rome, onder straatniveau.
Reims had vroeger een heel andere Latijnse naam, maar is later naar de Remi genoemd, een Belgisch-Gallisch volk dat in dit gebied leefde. Ja, ik zie heel veel mooie dingen.
Reims is een prachtige stad met natuurlijk heel veel Champagneflessen! Ook al raadde mijn nichtje een fraai merk aan, op de hoek tegenover de kerk verkrijgbaar tegen nogal wat euro's, moet ik me toch als pelgrim afwenden. Al biecht ik wel op dat een biertje en wijntje niet te versmaden zijn.
Vanavond bezondig ik me bij een simpele kebabmaaltijd aan een desperado (indachtig het Hollandse "ende dispereert niet"), later bedenkend dat ik dan juist een gewone Heineken had moeten nemen.
Inmiddels is het alweer laat en ik moet heel vroeg op, naar Trepail.

  • 07 Mei 2016 - 09:37

    Ruud Ronteltap:

    Mooi bericht weer vandaag, Iedere dag na het openen van de winkel vaste prik geworden, even kijken hoe het Jaco is vergaan de afgelopen 24u. Wat een avontuur, en nog vele te beleven.
    Groeten uit Delft van Imelda & Ruud

  • 07 Mei 2016 - 12:52

    Hermien:

    Gefeliciteerd met je zus Jaco en succes weer op je pad, hopelijk is t goed te doen voor je om met deze warmte te lopen.
    Groetjes van Hermien

  • 07 Mei 2016 - 14:44

    Anneke:

    Hallo Jaco ! Alles okay ? Gefeliciteerd met Maaike ! Geniet het droge weer ,misschien is het te warm om te lopen . Veel succes verder . Lieve groeten van Anneke

  • 09 Mei 2016 - 23:25

    Denise:

    Hi Jaco, ik denk dat het wijntje en biertje inderdaad ook niet te versmaden zijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 30762

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: