Dag 24: .. hopen mooie dingen zich op. - Reisverslag uit Trépail, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 24: .. hopen mooie dingen zich op. - Reisverslag uit Trépail, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 24: .. hopen mooie dingen zich op.

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

07 Mei 2016 | Frankrijk, Trépail

za 7 mei
Reims s'éveille. Langzaam komt op deze vroege zaterdagmorgen het leven op gang. Dat betekent hier vooral veel fietsers en hardlopers langs het kanaal, waar ik ook langs moet en wel een hele tijd! Jong en oud loopt hier z'n/haar hart te testen. Het is leuk te zien hoe verschillend mensen zijn. Ik heb al eens iets gezegd over sommige coureurs, maar hardlopers mogen er ook zijn. Beide categorieën liggen me na aan het hart. Sommige renners zeggen uit henzelf al bonjour of zelfs bonne route! Er zijn er ook die of stug recht vooruit kijken (houd het doel in het oog) of juist omlaag (bewust van de grond onder je voeten). Je kunt niet van te voren zien of iemand al of niet bonjour terugzegt. Daarom is het leuk als een (oudere) heer z'n pas inhoudt en een praatje met je loopt te maken. Hij vertelt dat 'ie in z'n jonge jaren ook wel eens in Delft is geweest. Reacties van mensen, al is het maar een glimlach (juist dan!) zijn voor een pelgrim belangrijk, ze peppen je op! Mooie dingen dus, die tel ik allemaal mee. Het kanaal doet me denken aan de Delftse Schie, waar ik zo'n 4 weken geleden ook langs liep, ja, zelfs even nog aan de Hoogeveense vaart. Wat is dat lang geleden.. De paardenbloemen zijn vaak al weer uitgebloeid en de grasranden staan vol madeliefjes. Mooie dingen! Ik hoor een koekoek die een hele tijd met me meeloopt.
Ineens gaat het glooiende laagland over in hellingen vol wijnstokken: dit is het land van Miel et Vin, d.w.z. champagne. Hier wordt alleen de echte champagne gemaakt en gedronken (en verkocht). Het land van de weduwe (foto). Een prachtig gezicht, mooi! Op en neer gaat 't, vooral op! Ik kom in wijndorp Verzenay en daarna in Verzy. Je hebt daar de Faux, in wilde vormen gegroeide beuken. Ik moet daarvoor weer terug omhoog en vervolgens steil omlaag, zag wel veel bomen, maar geen Faux. Toen maar weer opnieuw omhoog en toch even een ander pad geprobeerd en inderdaad daar had je er één! Een wandelaarster komt me tegemoet, zij moet omhoog, ik omlaag. Ineens vermoed ik wie ze is, ze komt lachend naar me toe, dikke omhelzing, ma Michèle de Liège! Even gepraat over hoe het gaat, maar we moeten allebei een andere kant op, zo gaat dat bij pelgrims ... Wat onverwacht! Moois komt altijd onverwacht. Daarna heb ik haar niet meer gezien. Na een paar uur kom ik in Trepail, 400 inwoners, waaronder één bakker, verder niets. Gelukkig kan ik mee eten. Er komt ook nog een Italiaans stel dat vanuit Canterbury terug naar Milano loopt. Ze spreken heel goed Frans, ik ben in dit hele gezelschap vooral een luisteraar geworden.
Heb gemerkt dat mijn Italiaans geheel is weggezakt, hoe moet dat dadelijk??

  • 08 Mei 2016 - 09:39

    Hisco:

    Hoi pa,

    Grappig te lezen dat je Michèle weer bent tegengekomen, maar begreep dat zij in een andere richting wandelt: nu tegengesteld (op terugweg?). Je reis begint echt idyllisch te klinken, kan de landschappen bijna voor me zien. Wil je nog eens checken of je je foto's nog kunt downloaden, want bij dit verslag miste ik ze. Heb je toevallig een foto van die Faux genomen?
    Zoals je weet ben ik je kritische geest, dus nog enkele opmerkingen: blijkbaar begint je Frans ook wat te verouderen, want het werkwoord is 'se reveiller', dus Reims se reveille (en niet s'eveille). Miel et vin = champagne?? (

  • 08 Mei 2016 - 16:42

    Maaike:

    Hahaha, Hiscos verhalen beginnen al net zo mooi te worden als de jouwe Jaco !
    Lekker lopen vandaag

  • 09 Mei 2016 - 11:20

    Aalt Riezebos:

    Hoi Jaco,
    Even vandaag op de kaart gekeken. Je bent al behoorlijk op weg. Fijn je zo kunnen volgen en te lezen dat het je als pelgrim goed gaat. Nog geen fysieke ongemakken gehad? Zo te lezen gaat het lopen je goed af. Contacten onderweg maak ook jij regelmatig mee en dat lijkt mij een van de mooie momenten op een dag en je tocht.
    De afgelopen dagen het boek 'Pelgrim zonder God' van Herman Vuisje gelezen. Hierin beschrijft hij op een prachtige wijze hoe je tijdens je reis met jezelf, de omgeving en medereizigers leert omgaan. Voor mij een manier om mij enigszins in jou te kunnen inleven.

    In hoeverre kom jij aan jezelf toe? Is het zoals je het je vooraf voorstelde? Welke invloed heeft de fijsische omgeving en de samenleving ( micro niveau) op je? Zo maar wat vragen die bij het lezen van je logboek bij mij opkomen.

    Ik wens je mooie tijden met jezelf en met je onderweg zijn.

    Groet,

    Aalt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 30769

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: