Dag 38: Dagje Gray - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 38: Dagje Gray - Reisverslag uit Gray, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 38: Dagje Gray

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

21 Mei 2016 | Frankrijk, Gray

za 21mei
Blauwe lucht, mijn kleren zijn vrijwel droog. Het wordt een rustige dag. Eerst ontbijt halen bij de bar beneden. Ook dit is precies afgemeten: stuk baguette, chococroissant, glas orange, kom heet water voor thee, kleintje abrikoosjam en kleintje boter.
Ik doe nog wat mail, ga ook nog even naar de basiliek om mr. le curé op te zoeken voor een stempel. De kerk is open, geen pastoor. Ik vraag aan een vrouwtje waar de pastoor woont, ze wijst naar een groot huis achter de kerk. Het Presbytère blijkt gesloten, slechts 3 momenten in de week is het geopend. Ik durf niet het urgentienummer te bellen.

In de kerk vertelt het eerste venster links over Jeanne d'Arc. Ik vind het altijd weer ontroerend Jeanne in een kerk aan te treffen. Ze is nog geen 20 jaar geworden (1412-1431 Rouen, 30mei).
Dat er een tijd is geweest dat een jong, eenvoudig, ongeletterd boerenmeisje uit Domrémy (Hen en ik zijn er nog geweest, niet ver hier vandaan) een beslissende rol kon spelen in de 100jarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland, alleen omdat ze rechtstreeks vanuit God sprak, zoals men dacht.
Dat je je zo sterk kunt inzetten voor een bepaald doel in je leven en anderen daarin ook kunt laten geloven! Zo'n kracht kunnen uitstralen, dat moet toch heel veel jongeren kunnen aanspreken.

Voor de komende dagen maak ik een planning. Het is lastig om geschikte plaatsen te vinden op geschikte afstanden en met goedkope hotelletjes. Het ziet er nu als volgt uit:
vandaag Gray, zo Pesmes, ma Dole, di Chaussin, wo Chaumergy, do Lons-le-Saunier, ...
Tegen vijven ga ik nog even naar buiten voor een koud biertje op het terrasje aan de Saône en daarna eet ik op een rustig hoekje in de oude stad nog iets eenvoudigs. Gray is een oud stadje met smalle straatjes en trappen, hoog op een rotspunt boven de rivier gelegen. Mooi!

  • 22 Mei 2016 - 09:38

    Saskia:

    Dag Jaco,
    Wat leuk om jouw mooie wandeling te kunnen volgen via jouw blog. Met veel plezier heb ik de afgelopen dagen jouw verhalen gelezen (Freerk vertelde over jouw voetreis). Zoals je zelf zegt, de weg is het doel, dat is belangrijk, bijzondere mensen ontmoeten en de herinneringen, mooi hoor. Een boekje dat ik je aan kan raden om een keer te lezeni is het volgende: "wandel je wijzer, stad en natuur als coach" van Aat van der Harst.
    Tja, gewoon doen, je spullen pakken en vertrekken, ik neem het mee ;-).
    Veel plezier en geniet ervan!
    Groetjes Saskia

  • 23 Mei 2016 - 09:22

    Hermien:

    Jaco, ik buig me nog steeds over je puzzel...., ben er nog steeds niet uit

  • 23 Mei 2016 - 09:23

    Hermien:

    ......goeie dag weer vandaag met mooie ontmoetingen!

  • 23 Mei 2016 - 22:02

    Denise:

    Heeft het koude biertje je gesmaakt Jaco? Vast wel....domme vraag, haha. Een welverdiend biertje ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 30748

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: