Dag 65: Die dag - Reisverslag uit Turijn, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 65: Die dag - Reisverslag uit Turijn, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 65: Die dag

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

17 Juni 2016 | Italië, Turijn

vr 17 juni
Vandaag is het precies een jaar geleden... Deze dag wil ik gewoon rondlopen en een kaarsje aansteken in de kathedraal.

Het is mooi weer, toen ook. Ik loop eerst door een drukke straat, dan langs de Dora (lungo Dora), waar hoge lindebomen een heerlijke geur verspreiden. Als je flink doorloopt ben je in een 0,5uur in het centrum.
Torino is groot en druk. Allemaal hoge gebouwen en huizen, gerangschikt volgens het oude Romeinse concept, rechthoekig stratenpatroon. Waarschijnlijk is Torino vroeger een Romeinse legerplaats geweest, net als Aosta. Daardoor lijkt ook alles op elkaar en is er nauwelijks een echt, oud centrum, behalve dat in het oude centrum de straten veel smaller zijn.
Na lang zoeken kom ik bij het postkantoor, gelukkig hebben ze dat hier nog, en kan ik een doosje spullen terug naar huis sturen, dat scheelt in het gesjouw.
Dan naar de basiliek, afschuwelijk lelijke barok met overdaad aan goud. Die outfit vond men in die tijd kennelijk de essentie van het kerk-zijn.
Als ik uiteindelijk bij de Cattedrale of Duomo aankom, is deze gesloten, mezzogiorno. Dan nog maar even naar de Po lopen, die heb ik ook al lang niet meer gezien, maar op deze reis zal dat wel anders worden. Eerst ga ik nog naar mijn kamer, dan kan mijn knie wat rusten en ik aan m'n blog schrijven.

Tegen het eind van de middag nog snel naar de Duomo, een niet al te hoog gebouw, van buiten helemaal schoongemaakt, met een losstaande campanile. De Porta Sacra staat open en ik ga naar binnen. Je ziet meteen achterin de kerk een afbeelding van de lijkwade van Christus waarop zijn aangezicht is te zien. Het echte (?) doek hangt achter glas ernaast. Hier zit een hele geschiedenis aan vast. Bij de eerste kapel steek ik een kaarsje voor Hen aan, en ook voor mijn gulle geefster.
Na een snelle hap in de buurt, loop ik naar huis. Ik wil nu rustig thuis zijn.
Morgen blijf ik hier ook nog.

  • 17 Juni 2016 - 23:53

    Denise:

    Lieve Jaco,
    In mijn gedachten bij jou, en bij Henny. Dikke kus!!!

  • 18 Juni 2016 - 00:58

    Hermien:

    Ha Jaco, sterkte op deze beladen dag, zal moeilijk voor je zijn.
    Lieve groet van Hermien

  • 18 Juni 2016 - 08:26

    Gerhard En Carla Poppema:

    Hoi Jaco,we genieten nog steeds van je boeiende verhalen .vandaag denken we in het bijzonder aan jou en Hen.dapper.we wensen je nog een goede reis. Gerhard en carla

  • 18 Juni 2016 - 16:59

    Joke En Eddy:

    Hoi Jaco, wij gedenken mee deze dag.

  • 19 Juni 2016 - 18:08

    Johan:

    Sterkte Jaco!

Tags: Po, lijkwade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 30749

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: