Dag 2: Het regent, het zegent.... - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 2: Het regent, het zegent.... - Reisverslag uit Dordrecht, Nederland van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 2: Het regent, het zegent....

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

15 April 2016 | Nederland, Dordrecht

Het is nat als ik de deur uitstap en afscheid neem van mijn aardige gastvrouw Marian. Gelukkig heb ik goed geslapen. Het regent niet hard, maar wel voortdurend. Eerst denk ik, och dat gaat wel, maar ik word natter en natter. Na enkele mislukte pogingen lukt het me de poncho om mijzelf en mijn rugzak heen te krijgen en ik doe enige tijd later ook m'n regenbroek maar aan. Het loopt nog comfortabel ook!

Langs de Oude Maas loop ik naar Heerjansdam - wat een water ter rechterzijde en wat een drukte daarop! Wij, Hollanders, zijn echt een druk volkje! Vervolgens naar Zwijndrecht. De regen verdwijnt, het onbekende verschijnt.
Verder lopend langs de route doemt een ziekenhuis op, beroemd om z'n Jacobuskapel. Ik naar binnen. Aan de balie ziet men meteen wat voor vlees er in de kuip zit en ik krijg een stempel aangeboden in mijn pelgrimspaspoort.
De kapel is open, er is net een dienst geweest, men zit nog na te praten. De pater stapt op mij af en heet mij welkom, ik moet gaan zitten, krijg koffie en allerlei vragen over mijn herkomst en toekomst.

Deze plek blijkt een officiële pleisterplaats voor Compostelagangers te zijn, waar je kan eten en overnachten. (Maar ik moet door naar Dordrecht, afgesproken bij mijn nicht(je) Hermien.)
De pater biedt mij zijn zegen aan voor de tocht, wat ik in dank aanvaard. Aldus gebeurt dat na regen ook de zegen komt, een bijzondere en plechtige gebeurtenis, na mijn doop nooit meer gebeurd! En dat met alle aanwezigen in een kring om mij heen.
Toen weer op pad, via het veer naar de overkant: Dordrecht, de oudste Hollandse stad (in het jaar 1220 stadsrechten) op het snijpunt van 3 rivieren, met zicht vanaf het Groothoofd. Toen naar de Grote Kerk (OLV kerk), en ik krijg weer een stempel, een fraai exemplaar!

Opnieuw in de regen arriveer ik bij mijn slaapadres aan de rand van Dordt waar ik hartelijk word ontvangen, heerlijk eten krijg, een groot glas wijn en aan de praat raak over ons familie-wel-en-wee. Ik vind het heel gezellig! En toen nog even bloggen!
Ik moet ook nog al die leuke reacties lezen en het loopt al tegen middernacht en morgen weer vroeg op naar Zevenbergen... Houdoe!

  • 16 April 2016 - 03:40

    Wilma Kloosterziel:

    Wow Jaco. This is a big challenge! We wish you fun and safety and strong legs. Will enjoy following your blog. Lots of love and kisses, Wilma and John. ( hope you can stay dry tomorrow)

  • 16 April 2016 - 09:31

    Hermien:

    Gezellig dat je er was Jaco, we hebben lekker bijgekletst.
    Succes tijdens je bijzondere tocht, ik blijf je volgen!
    Groet van je nicht

  • 16 April 2016 - 10:29

    Maaike:

    Dat klonk naar een hele drukke ,maar gezellige dag, ik geniet van de verhalen over alles wat je meemaakt, heel veel plezier vandaag opweg naar Zevenbergen! ga het opzoeken op google earth, ben vergeten waar alle plaatsen in Holland liggen, fijne dag, dikke kus!

  • 16 April 2016 - 12:33

    Ruud Ronteltap:

    Veel succes Jaco, je hebt er een stel trouwe volgers bij.
    Groeten uit Delft.

  • 16 April 2016 - 12:49

    Ben Ronteltap:

    Leuk om je te volgen.nog geen blaren?

  • 16 April 2016 - 18:48

    Geert En Corry Van Riel:

    Leuk Jaco dat je een verslag schrijft van je reis.
    Zo kunnen wij je goed volgen wat we zeker gaan doen.
    Veel succes. Groetjes

  • 16 April 2016 - 19:17

    Joke En Eddy:

    Wij gaan je reis volgen, erg leuk om te lezen. Hoeveel km loop je ongeveer op een dag?

  • 16 April 2016 - 19:41

    Johan:

    Ja, Jaco, het is altijd gezellig bij mijn zus Hermien. Veel geluk straks de Moerdijk over!

  • 17 April 2016 - 23:55

    Buurman Sander:

    Buurman wat een begin we gaan jou volgen, we kennen elkaar nog niet zo lang maar ik was er stil van bij het feit van LOPEN naar Rome .....jou buurvrouw Mariëlle kwam je tegen bij het vertrek vorige week per fiets naar Rome ...we volgen je !!! Een grote klant van mij (Dirk Post van Postkogeko transport) is ook vorige week per fiets vertrokken naar Rome ...wie weet komen jullie elkaar tegen.. hou je taai ... ik lees je verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 30811

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: