Dag 22: Les coureurs et le bateau - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 22: Les coureurs et le bateau - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 22: Les coureurs et le bateau

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

05 Mei 2016 | Frankrijk, Reims

do 5 mei, l'Ascension 2016
Een deel van m'n petit dejeuner heb ik stiekem in mijn rugzak meegenomen, want iemand heeft bedacht dat 't nu ineens Hemelvaart is, begin mei op Bevrijdingsdag!?? Hoe kom je op zo'n idee, daar kunnen pelgrims toch niet allemaal rekening mee houden, steeds weer een andere datum! Als pelgrim is het al moeilijk genoeg, alles is dicht vandaag, geen bakker open, afzien dus, geen croissantjes of chausson.. Brienne s/Aisne ligt achter me, de zon schijnt, iedereen is heppie. Tenminste..., een wielrenner komt langs, zegt niets, kijkt star vooruit, mijn bonjour laat hij achter zich liggen, ik denk het mijne. Even later de vrouw, ook in gestroomlijnd ornaat met helm en de blik op oneindig. "Bonjour!" zeg ik, maar nee hoor, ze is zeker bezig met de vraag hoe d'r man bij te blijven..., in plaats van dat ze denkt, ach stik jij, fiets maar door, ik stap even af om met die joli pèlerin hollandais een praatje te maken! Ja, soms ligt het geluk vlak voor je, maar je ziet het niet... Gelukkig ben ik goed gemutst (chapeau special) en stap vrolijk door. Eerst weer langs het kanaal van hier (Frans voor gister), ik raak een demi-heure lang de weg kwijt, maar vind het pad tussen de golvende velden gelukkig toch terug. De Fransen noemen deze op en neergaande landschappen het platteland...
Het is heerlijk zo in de zon te lopen en ik doe al snel mijn fluor jackie uit en dadelijk ook mijn thermosporthemd met lange mouwen, het wordt warm.

Mijn pad gaat deze dag verder langs het Canal de l'Aisne à la Marne. In Frankrijk zijn alle rivieren met elkaar verbonden en kun je van Nederland binnendoor naar de Provence varen. Ik zie een boot verschijnen, de eerste die ik zie in Frankrijk! Tot nu toe geen boot gezien, ook niet op la Meuse, alleen één op de Sambre door Namur. De boot heet "Feeling" , ik vergeet helemaal een foto te maken, zo plotseling verschijnt hij. Ineens moet ik aan hier (let op!) denken: le bateau est Feeling heppie! En je kunt het ook zien, hij ligt prachtig in balans in het water, vaart kaarsrecht en maakt een bijzonder zwaar, maar tevreden geluid. Het is echter duidelijk dat le bateau zich nog niet bewust is van de naderende écluse die om de bocht ligt. Ja, si (quand?) des bateaux ergens een hekel aan hebben is het wel zo'n sluis! Zo'n nauw ding waarin geen beweging mogelijk is en je af en toe tegen je flank wordt geschopt. En heb je net zo'n écluse gehad, komt er nog één! Nee, van een écluse word je niet heppie. Le bateau heeft de schipper ook wel eens horen zuchten als 'ie zo'n nauw ding moest gebruiken! Ja, le bateau et le batelier hebben vaak dezelfde gedachten...
Parfois le bateau rêve d'un canal tout droit (foto). Oui, la vie est belle! Als je droomt...
Na alle mijmeringen blijk ik al vlakbij de grote stad te zijn! De Cathédrale verwacht me natuurlijk al. Ik zie haar al vanuit de verte overal bovenuit steken, ze is geweldig! Maar helaas in het midden, het meest cruciale gedeelte, is ze complètement couverte! Als pelgrim word je dan iets minder heppie, maar je houdt het dan tenminste nog tegoed!
Morgen verblijf ik ook hier (nl) en ga rustig rondkijken. Vanavond ga ik op het plein devant la Cathédrale iets drinken en eten, en onderwijl Notre Dame bewonderen. Daarover later.

  • 06 Mei 2016 - 08:36

    Fred:

    He hippe heppie Jaco,

    Met veel genoegen blijven wij je volgen. Wij hebben de indruk dat je goed in je vel zit.Je testte onze kennis van het Frans gister. Gelukkig bleef het bij hier en schreef je niet hier en nu. Dat had toch vraagtekens bij je lezers opgeroepen. Geniet maar lekker van je rustdag in je tour de France voorlopig. We wensen je de komende reisdagen mooi weer en veel leuke ontmoetingen met mensen onderweg. Hartelijke groet van Nel en Fred.

  • 06 Mei 2016 - 09:26

    Hermien:

    Wat ben je al ver Jaco, diepe bewondering!
    Het weer ziet er goed uit, alhoewel t voor jou denk ik niet te warm moet zijn. Je energie vind ik wonderbaarlijk, hou vol

  • 06 Mei 2016 - 09:29

    Hermien:

    Geniet van je rustdag!
    Gr Hermien
    (Hoorde nog bij mn vorige reactie, maar werd niet geplaatst )

  • 06 Mei 2016 - 16:48

    Maaike:

    Hallo Heppie broer, Ik lees je verhaal elke ochtend als ik wakker wordt en ben gelijk heppie heppie en ga dus heppie mijn dag in, je verhalen geniet ik zo van en je opgewektheid elke dag bewonder ik enorm, het kan niet alle dagen goed gaan lijkt me, maar het maakt niet uit of het regent of de zon schijnt jij bent heppie! Heb een paar fijne dagen in Reims, moet er erg mooi zijn en rust lekker even uit, veel liefs van je zusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 30857

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: