Dag 56: Een dal beklimmen, een stok verliezen en.. - Reisverslag uit Saint-Michel-de-Maurienne, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 56: Een dal beklimmen, een stok verliezen en.. - Reisverslag uit Saint-Michel-de-Maurienne, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 56: Een dal beklimmen, een stok verliezen en..

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

08 Juni 2016 | Frankrijk, Saint-Michel-de-Maurienne

wo 8juni
Vandaag is de etappe ca 25 km, niet te lang dus. Ik loop verder het Arcdal in. Eigenlijk steeds langs vrij stille wegen. Soms moet ik ook een stukje langs de weg, waar ook het vrachtverkeer rijdt. Het weer is goed en de omgeving indrukwekkend.
Soms vernauwt het dal zich tot een aantal honderden meters waar de Autoroute, de doorgaande D-weg en het spoor samen doorheen moeten. Mijn gps leidt me zoveel mogelijk langs dorpjes die hoger tegen de berghelling aanliggen, veelal in gedeeltes waar het dal zich verbreedt en je van het verkeer niets meer hoort.
Maar één keer moet ik langs de doorgaande weg, waar deze is ingeklemd tussen een hoge muur en een betonnen rail aan de andere kant. Mijn loopruimte, tegen het verkeer in, langs de muur is beperkt tot de witte strepen langs de weg. Gelukkig wijken de vrachtwagens netjes uit en minderen vaart als ze mij passeren.
Het gaat allemaal goed.
Het gebied hier ligt vol met industrie. Een schrille tegenstelling met de groene en, heel hoog, de witte natuur. Maar misschien komt de schoonheid van het landschap daardoor juist nog meer tot uiting.

Het is warm geworden, zweetweer. Een dal inlopen betekent hier omhoog lopen. En als je gps je naar zo'n dorpje verwijst, omdat dat veel leuker is dan langs de doorgaande weg, is omhooglopen zachtjes uitgedrukt! Hoe schattiger de dorpjes liggen, hoe steiler de weggetjes. En rond de middag betekent 't dat het vocht spontaan uit alle poriën te voorschijn komt. Er is ook nog voor vanmiddag regen voorspeld.
Ik ben niet ver meer van St. Michel de Maurienne en klim naar boven, m'n gps braaf volgend. Het is zwaar. Ik voel mijn benen en mijn rug. Gelukkig dat die benen gewoon door blijven lopen...
Daar zie ik een lavoir en een draaipomp met drinkbaar water! Heerlijk koud! Ik zet mijn stok tegen de muur en. maak een foto en loop gedachteloos door omhoog.
Een kerkje, ik ga naar binnen, het is donker en ik zoek een kaarsje voor Hen, we reden vandaag een jaar geleden terug naar huis met de wensambulance via Breda en ook één voor mijn gulle dame, maar alles was opgebrand, er zijn geen nieuwe kaarsjes.
Ik loop de kerk weer uit. Ineens denk ik, hè, ik heb geen stok, waar is 'ie?

Ik weer terug, kijken of ik 'm zie, want zo'n stok is toch wel handig. Ik bedenk me dat het bij die pomp moet zijn geweest, maar ik weet niet meer hoe ver terug dat is... Een man die in zijn tuin bezig is, vraagt of ik de weg kwijt ben, nee alleen mijn baton! Hij vraagt nog waar ik naartoe ga en wenst me goedendag.
Ik wil alweer verder lopen als hij ineens vraagt of ik misschien een baton de ski de fond wil hebben! Ja natuurlijk! Hij zoekt in z'n garage onder het huis en komt met een skistok te voorschijn, voor mij. Ik bedank hem hartelijk en ga vol goede moed weer verder.
De ene dag loop je tegen een bullebak aan, de andere dag toont een vreemde zich een gulle gever! Ik was voor hem kennelijk zijn naaste...

Het is gaan regenen en mijn gps laat het ook ineens afweten. Dan maar zo snel mogelijk terug naar de doorgaande weg, dus al die honderden meters moet ik nu omlaag, naar de weg. Als ik de regenhoes om mijn rugzak heb gedaan en weer verder loop, houdt de regen op (typisch paraplu-effect). Het is niet ver meer naar het hotel.
Als ik na een half uurtje onder een heerlijke douche schone spullen heb aangetrokken, loop ik naar het terras aan de overkant en bestel een witbiertje. Ik krijg een echte Galibier, une Avalanche! Hier, vlakbij de Galibier gebrouwen met l'eau du glacier!
Een pelgrim heeft af en toe iets extra's nodig. (Bij deze plaats is ook de afslag naar de col du Galibier! Er zijn hier ook veel fietsers!)
Ik ga nu eerst wat eten, het rommelt ook in de lucht..., dit is hartje Alpen.


  • 08 Juni 2016 - 22:10

    Hisco:

    Pa toch, echt weer iets voor jou. Vriendelijk van die man om je zijn skistok te lenen (je brengt hem na Rome toch terug, neem ik aan? :-) )
    Voorzichtig verder he!

  • 08 Juni 2016 - 23:54

    Hanneke:

    Jemig Jaco. Wat loop je toch hele einden. En dan ook nog met allerlei risico's en gevaren. Zou er bijna een stokje voor steken! Maar dat heb jij al gedaan. Wie weet is er een wandelaar die straks dolblij is met jouw stok. Heb je toch vandaag weer een goede daad verricht.
    Ben het met Hisco eens: die skistok moet natuurlijk wel terug! De Hollanders staan bekend om hun eerlijkheid en geloofwaardigheid.
    De voorspelling lijkt me niet zo best dus wees jij morgen maar je eigen zonnetje.
    Succes



  • 09 Juni 2016 - 20:30

    Patricia:

    Fantastisch Jaco, wat jij allemaal meemaakt, en tegelijk rust vindt.
    Goed dat je je verdriet om het verlies van Hen zo verwerkt, maar wat zou ze met je mee genieten, maar misschien ziet ze je wel lopen, je weet maar nooit. Overigens ook prettig dat jullie samen op een hoop plekken zijn geweest.
    Ik volg je tocht met veel belangstelling en bewondering voor jou, hopelijk kun je mij later een heleboel verhalen vertellen. Sterkte en succes
    Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 30801

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: