Dag 52: Tijd nemen en luchtdansen - Reisverslag uit Faverges, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 52: Tijd nemen en luchtdansen - Reisverslag uit Faverges, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 52: Tijd nemen en luchtdansen

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

04 Juni 2016 | Frankrijk, Faverges

za 4juni
Het is nog stil in Annecy als ik vertrek richting het meer. De wolken hangen over de bergen die aan de overkant oprijzen. Losse wolken hangen halverwege de hellingen.
Ik vind Annecy een heerlijke intieme stad met prachtige oude huizen en kleine straatjes en steegjes, het is een vestingstad. Maar het heeft een heel andere sfeer dan Dole. Allebei aanraders!
De oude spoorbaan langs het meer is veranderd in een wieler-/rollerbaan. Al 's ochtends vroeg fietst men over de piste. Eerst is het nog vrij rustig, maar al snel is het één file wielrenners en ook enkele hardlo(o)p(st)ers. Gelukkig is het niet zo erg als op die autoweg naar Annecy, maar zomaar oversteken is er niet bij. Het is wel doorlopend bonjour zeggen....

Ik loop nog steeds aan Annecy te denken en de verhalen over vroeger die ik heb gelezen en in de kerken heb gezien op de gebrandschilderde ramen. Wat zag de wereld er 500 jaar geleden toch anders uit en gedroegen de mensen zich anders!
Het is gemakkelijk lopen, maar wel bijna 30 km. Ik loop af en toe langs de wielerbaan, over kleine weggetjes of paden. Hen en ik hebben hier drie jaar geleden nog gefietst en gewandeld. Ik kom langs de camping waar we hebben gestaan. Het is er nu al vol. Ik praat even met een Brit die z'n hond uitlaat, hij zegt dat er veel Hollanders zijn. Weet ik.
Al lopend kom ik steeds meer tot het inzicht dat mijn tocht een groot en lang afscheid is van Hen, van mijn lief. Die vijf maanden vorig jaar waren niet voldoende om echt afscheid te nemen. Ik heb gewoon meer tijd nodig. Deze reis langs vertrouwde plekken geeft me die noodzakelijke extra tijd.
En hier bij het meer van Annecy wordt ruim 40 jaar samenleven omvat. Hisco was nog maar 2 jaar toen we voor 't eerst hier kwamen op een kleine campinkje waar hij met z'n rode laarsjes rondstapte en bij Fransen in hun tent ging kletsen, die dat natuurlijk prachtig vonden. Hier maakte hij z'n eerste (houten) puzzels.
Drie jaar geleden was het in heel Frankrijk slecht weer en ook hier ging het op een gegeven moment regenen en zijn we verder getrokken naar Italië, richting Roma.

Ineens zie ik aan de overkant hoog boven de bergen vanuit de wolken allemaal stipjes opduiken die snel groter worden. Het is een prachtig gezicht hoe er steeds meer parapenters in het zwerk hangen. Uiteindelijk komen ze neer op een weiland ten zuiden van het meer. Als een grote wolk wat optrekt, zie ik hoog op een berg een groot sneeuwveld liggen.
Ik kom in Faverges aan, ca 500m, in hotel Genève. Vanavond ga ik heerlijk uit eten in een restaurantje dat zo te zien vroeger huiskamer was. Ik ben de enige gast.
Weer terug. Een enorme knal! Vlakbij. Een harde donderslag doet de mensen die beneden mijn raam drukte maken even verstommen..., dan is het weer stil (het onweer dan). Ik slaap tegenover de bar de l'Hotel de Ville! Morgen een col over (900m) naar Tournon bij Albertville.


  • 20 Juni 2016 - 18:57

    Dick De Groot:

    Hallo Jaco, wat een geweldige tocht en wat mooi om je te volgen. Af en toe roept een etappe ook bij mij herinneringen op. Toen ik Marijke leerde kennen ging ze op vakantie naar Sérvier, even ten zuiden van Annecy. Gezinstraditie, ze gingen al jaren. 'Ik kom langs', zei ik en dat deed ik ook. Ik nam een van mijn broers mee, die had wat frisse lucht nodig, en al liftend vetrokken we naar het zuiden. We sliepen in een bergruimte van een flat in Lille, wachtten daar op een lift, namen de trein naar Dole, liften naar Geneve, sliepen in een beeldenpark, liften naar Annecy en liepen naar Sérvier. Daar werden we liefdevol ontvangen door Marijke's familie en konden we een paar dagen blijven. Er werd wat geschoven met slaapplaatsen in de tentjes en mijn broer en ik waren onderdak. Na een paar dagen liften we verder, via de Mont Blanc tunnel naar Savona aan de riviera dei fiori. Het was 1972 of 1973.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 30767

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: