Dag 86: Marmer en nog meer - Reisverslag uit Avenza, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 86: Marmer en nog meer - Reisverslag uit Avenza, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 86: Marmer en nog meer

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

08 Juli 2016 | Italië, Avenza

vr 8juli
Vroeg op pad, eerst weer het gebergte in, we moeten naar de westkant van de Apennijnen. Een mooi, maar inspannend deel met steile klimpartijen en afdalingen. Vrijwel helemaal door het bos, heerlijk koel.
Stefania vertelt me dat ze nu in haar dagboek heeft geschreven. Gister tijdens het eten liet ze een schrift zien, ik vroeg of dat haar dagboek was, maar er stonden alleen de halteplaatsen in. Ze weet dat ik een blog heb. 'Je moet in je dagboek schrijven', zeg ik, 'alles zit in mijn hoofd', zegt zij. 'Dat is 'm juist, neerschrijven en je hoofd leegmaken, opnieuw gaan denken, dat doet je goed', zeg ik....
Als je naar de toppen aan de overkant kijkt zie je de nevels tussen het gebergte hangen. De zon komt door. Dit is een mooi gebied. We komen door een paar echte bergdorpjes, oud, met zeer smalle straatjes, bij één dorpje moeten alle auto's buiten het dorp staan!
En plotseling ligt daar beneden aan de andere kant een breed dal, daar moet ergens Sarzana liggen. Het duurt nog wel even voordat we daar aankomen. Dan acquamenta drinken (tegenwoordig nemen we alle drie dat groene drankje) en een focaccia met crudo, pomodoro en mozzarella als lunch, ook vaste prik.
Ik heb al bedacht dat ik toch met de andere twee verder doorloop naar Avenza. In Sarzana komen we langs het ostello, een vrouw komt naar buiten en roept ons aan. We kunnen een stempel krijgen en gaan naar binnen.
Ik zeg tegen Damian en Stefania dat ik hier niet blijf, maar verder met hen doorloop. Stefania roept in het Italiaans 'hoi!' en maakt een vreugdesprongetje! Het geeft me een blij gevoel, we zijn in de afgelopen dagen een stuk dichterbij elkaar gekomen. Ik zal tot Lucca samen met hen lopen. Ik heb al gezegd dat ik daar een dag extra wil blijven.

Na enkele uren rustig wandelen komen we in Avenza. Hier begint het gebied van de marmergroeven, in de verte kun je ze zien. In de stad zijn zelfs de stoepen van marmer! Avenza ligt aan de voet van het gebergte van Massa en Carrara. De bergen rijzen bijna loodrecht op uit het platte landschap, dat zich tussen berg en zee bevindt. Tegen de beboste hellingen zie ik een paar kleine stadjes liggen, ze lijken wel vastgeplakt.
De slaapruimte die we hier krijgen is vrij primitief, maar om de hoek is een pizzeria met bier! Morgen naar Pietrisanta, dat net als Avenza dichtbij de zee ligt. We hebben daar alleen nog niet veel van gezien...

  • 08 Juli 2016 - 23:48

    Eddie Roeleveld:

    Hallo Jaco,
    Wat leuk dat je medepelgrims hebt, in een internationale samenstelling nog wel!
    Als je in Lucca bent aangekomen hoef je nog maar (sic!) zo'n 370 km, nog best wel veel maar in relatie met de afstand die je al achter de rug hebt valt het wel mee. Volgens Google Maps doe je daar 3 dagen over, moet je waarschijnlijk 24/24 lopen.
    Sterkte met de laatste lootjes en ik kijk uit naar de volgende boeiende reisverslagen...
    Gr Eddie

  • 10 Juli 2016 - 21:35

    Denise :

    Lieve Jaco, wat fijn om te lezen dat je met Stefania en Damiaan zulk fijn gezelschap hebt. Je bent nu al echt heel ver, relatief gezien al bijna in Rome en mijn petje af voor de vele kilometers met heuvels, bergen, regen en zon die je te voet hebt afgelegd. De herinneringen en ontmoetingen zullen je ongetwijfeld ook extra kracht geven. Liefs

Tags: zee, Dagboek, Marmer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 30774

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: