Dag 79: Aperol en fresco's - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 79: Aperol en fresco's - Reisverslag uit Piacenza, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 79: Aperol en fresco's

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

01 Juli 2016 | Italië, Piacenza

vr 1juli
Uitgeslapen tot 7uur, word ik langzaam wakker en zie de blauwe lucht. Ik moet niet blijven liggen, want de dagen zijn hier korter. Tegen twaalven is het bloedheet in de stad, verlang je alleen nog naar een koele (koud is ook zo wat) douche en je bed. Pas om vijf uur is het iets dragelijker.
Voor avondmensen is 't hier een paradijs, maar de pelgrim moet morgen weer een heel stuk lopen, dus om 5uur op.
Op een hoekje van het Paardenplein, de Italianen noemen dat Piazza dei Cavalli (!), het is ook heel wat anders dan de Paardenmarkt in Delft, met een groot Renaissancegebouw met marmeren bogen en twee enorme ruiterstandbeelden, het centrum van de stad, neem ik m'n ontbijt.

Een grote kerk, Romaans, kijkt uit op de piazza, de Franciscusbasiliek. Ik ga naar binnen en brand een kaarsje voor mijn gulle geefster.
Vervolgens loop ik naar de Duomo, een groot, oud, Romaans bouwwerk. Binnen is de ruimte enorm, met veel hoge, zware zuilen die de constructie dragen.
Als je via de Santa Porta naar binnengaat, sta je meteen voor een prachtige zuil, geheel beschilderd met fresco's. Het onderste, Maria met gespreide armen, is met glas afgeschermd. Ervoor staan kaarsjes. Ik steek er één aan, speciaal voor Hen, op deze eerste dag van de nieuwe maand. Zou ze mij missen?
Misschien dat vroeger alle zuilen beschilderd waren, wat een bijzondere plek moet deze kerk zijn geweest! Er is onder de kerk in een gewelfde ruimte een korte dienst bezig. Ik zie veel oudere vrouwen, een enkele man. Zijn het vooral weduwen die hier troost komen halen?

Een deur leidt naar het Duomomuseum. Voor twee euro mag ik hier de oorspronkelijke schatten zien, zoals een aantal heel mooie fresco's, die men niet aan de de kerkmuren heeft laten zitten. Je praat dan over werk van de jaren rond 1300!
Er ligt ook een heel dik, opengeslagen boek, il Libro del Maestro uit 1142, met liturgische Piacentische muziek, meer dan 450 pagina's!
Piacenza is een oude, van oorsprong Romeinse stad, met grote gebouwen en veel kerken die vroeger ook 'spedale' (hospitalen) waren. In die paar uurtjes dat ik door het centrum dwaal, zie ik een kleine 10 bedelaars, jongemannen, blank zowel als donker en oudere mannen en vrouwen, soms in armzalige kleding. Vooral bij de ingang van kerken of op hoeken van de straat.
Het geeft mij nog steeds, ik heb 't al eerder gezegd, een onprettig gevoel. Tenminste wat betreft de ouderen.Ik weet gewoon niet hoe hier mee om te gaan. In onze rijke, verzorgde maatschappij kan dit toch niet? En vaak aan de poort van onze rijke kerken?? Kun je als oudere zo'n uitzichtloos leven hebben?

Het is twaalf uur, het leven wordt nu even in een lagere versnelling gezet. Onder de bogen, tegenover de Duomo, bestel ik een aperol. Het is voor het eerst dat ik weer een aperol drink. Soms heb ik er wel aan gedacht, maar misschien niet gedurfd. Te intiem.
De afgelopen jaren als we in het najaar naar Noord-Italië gingen, dronken Hen en ik altijd een aperol. Ik weet nog heel goed dat ik haar in Verona voor 't eerst zover kreeg dat ze dat oranjeachtige drankje, met ijsblokjes en een schijfje sinaasappel (soms citroen), wilde uitproberen. Het bleek een schot in de roos.
Terug in Nederland ontdekte ze bij een bekende winkelketen diezelfde aperol en werd het ons vaste zaterdagnamidddagdrankje. Terug naar mijn ostello, even douchen, een pizzetta eten en een uurtje slapen.
Na zessen nog even het centrum in, er is feest, voor de dom allerlei standjes met pizza, paëlla, broodjes, enz. met lange tafels om aan te eten en drinken. Op pleinen en in straten is muziek luid aanwezig. Keuze genoeg. Ik blijf niet al te lang.

  • 02 Juli 2016 - 07:31

    Hisco:

    Fijn dat t je nog goed af gaat pa, je zit al flink ver! Heb je nooit eerder nagedacht over de situatie van de daklozen? Zowel de toename van vluchtelingen plus de economische achteruitgang hier in Europa zorgt ervoor dat er veel mensen geen thuis meer hebben, wat voor iedereen een verschrikking moet zijn, zowel jong als oud zonder onderscheid (behalve diegenen die er effectief voor kiezen, een handjevol). Wij mogen ons dus als zeer gelukkig prijzen. Is er trouwens een sociaal opvangnet in Italië? Of alleen voor pelgrims?
    Zijn er ook mooie gebouwen in Italië of alleen maar van die monsterlijke blokken?
    Groetjes en veel wandelplezier verder

Tags: aperol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 30786

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: