Dag 87: Een avontuurlijke dag, bijzonder ook - Reisverslag uit Pianore, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 87: Een avontuurlijke dag, bijzonder ook - Reisverslag uit Pianore, Italië van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 87: Een avontuurlijke dag, bijzonder ook

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

09 Juli 2016 | Italië, Pianore

za 9juli
Een luid concert luidde de ochtend in. Damian heeft een muzikale wekker. We eten wat fruit als voorlopig ontbijt en gaan op stap naar Pietrasanta. Dat ligt halverwege de weg naar Lucca.
Eerst langs de weg, er is nog weinig verkeer. Links van mij zie ik de groene hellingen van het gebergte. Daarboven het gebied waar het marmer wordt afgegraven.
Langs de weg liggen talrijke marmerverwerkingsbedrijven. Zelfs de stenen waarover je in de berm loopt zijn van marmer. Na een paar uur zijn we toe aan een echt ontbijt, zij met koffie en ik met thee. We duiken een bar in.
Stefania stelt voor wat meer de Via Francigena te volgen en niet steeds de weg (Strada Aurelia). Ze is voor een meer avontuurlijke tocht! We zijn het wel met haar eens, maar uitsluitend de Via Francigena volgen betekent bijna 2x zover, ca 30 km! En morgen naar Lucca weer ruim 30km!

Damian heeft een idee, we lopen vandaag iets verder door naar Pianore, dat scheelt morgen weer 5 km. We zijn nu al vrij ver gekomen en kiezen een tussenweg, de Via Romana, waarschijnlijk de oude weg van Roma naar het noorden. Het is een slingerende weg door plaatsjes aan de voet van het gebergte, maar niet door het gebergte zelf. Af en toe blijken beide wegen (VF en VR) samen te vallen.
We lopen rustig en kijken om ons heen naar al die prachtige tuinen met schitterende bloemen, voor mij lijken ze zo overgeplaatst vanuit de Provence, oleanders, cannae, citroen, bougainville, cactussen...
Het is warm, een uur of 11u, we lopen over een brug, kijken naar beneden, ik zeg 'chiara acqua!' (helder water) en wijs op een kikker die net op een steen zit te kwaken.
Stefania krijgt een gek idee, we lopen naar beneden naar de rivier en gooien onze spullen op het kiezelstrand, zandstrandjes zoals bij ons, hebben ze hier niet.
Ik heb speciaal een zwembroek meegenomen voor dit soort gelegenheden, trek 'm aan en ga als eerste het water in. De anderen reageren enthousiast dat ik ook ga zwemmen en komen ook het water in. Bij de overkant staat een sterke stroming, je moet behoorlijk zwemmen om op dezelfde plek te blijven! We hebben veel lol, weer helemaal fris vervolgen we onze weg. Het is een geweldig leuke ochtend geweest!

Eerst nog ergens 'lunchen' en dan naar Pianore. Het is een mooie tocht. Een vriendin van Damian komt vanavond ook nog uit Roma, ze loopt een paar dagen mee.
We zijn vlakbij het ostello als Stefania ineens zegt 'guarda!': daar in de verte zien we voor het eerst de zee (il mare)! Het is een bijzonder moment. Het ostello is fraai gelegen in een zeer grote, wilde tuin. We slapen weer allemaal bij elkaar, eerst douchen, dan heerlijk onderuit zitten! Het is hier een klein paradijs!
Damian en ik raken in een diepgaand gesprek n.a.v. het begrip tijd. Ik heb in mijn beste italiaans Stefania voorgesteld een brief te schrijven aan die nieuwe burgemeester van Roma voor een job op een basisschool, mét haar persoonlijke beweegredenen, ze is onderwijzeres en wil graag in Rome wonen en werken.
Ze heeft haar baan en woning in Pavia opgezegd en brieven geschreven naar o.a. Rome maar nog steeds niets gehoord. Ze weet op dit moment nog niet waar ze in september kan werken! Ze vindt mijn voorstel veel te gewaagd en aarzelt en zo komen we op het Kairosmoment. Dat heb ik van Dick geleerd en misschien herkent hij een aantal punten.
Zie zijn verhaal bij Dag 58, Hoog leven. Interessant verhaal dat gaat over de voortschrijdende tijd (Chronostijd) en de juiste, momentane tijd (Kairosmoment).

In het leven gaat het vaak om dat juiste moment, dat je bijvoorbeeld een beslissing neemt, waardoor je levenspad (il cammino) van richting verandert. Het moment dat jijzelf invloed op je eigen leven kunt hebben. Als je maar durft! Als je het lef hebt te zeggen, ja, dát ga ik doen!
Zoiets zeg ik ook tegen Stefania, het gaat er om dat je een brief durft te schrijven, misschien nog geeneens om wat er specifiek in staat, wel belangrijk natuurlijk, maar voor jezelf is dat niet waarom het gaat.
Dat verhaal over Kairos heeft me aan 't denken gezet, ik kom het nu op mijn weg steeds vaker tegen, je doet of zegt iets wel of niet, dat heeft invloed op een ander! Dat is de kracht van Kairos.
Ik weet niet of Stefania er verder iets mee doet, dat is haar zaak.

Ik praat met Damian, een priester, over God. Ik merk dat hij echt de katholieke fundamentele uitgangspunten als kern van het geloof ziet. Ik vertel hem hoe ik, niet katholiek, tegenover het godsbeeld sta.
Aan 't eind van de middag nodigt hij ons uit voor de mis, hij doet zoiets altijd op een cammino. We zitten in de tuin met z'n drieën.
Alles gaat in het Italiaans, maar ik kan het redelijk goed volgen. Behalve vaste Bijbelgedeelten lezen, Jesaja en Mattheus, spreekt hij ook een meer persoonlijk woord.
Ik vraag hem na afloop, of hij ons ook zijn zegen voor onze cammino wil geven, voor mij m'n derde zegen. En ik bedank hem daarvoor.
Ik vertel ook van mijn eerste en tweede zegen in Holland en in Frankrijk in Châlons. En van mijn wonderbaarlijke ontmoeting met Francois tijdens de afdaling van Moncenisio naar Susa.
Stefania en ik praten nog wat na, net als zoveel andere jongeren heeft zij heel andere ideeën over geloof en kerk-zijn. Ik vertel ook van de situatie in Delft met de oecumenische gemeenschap die we daar hebben. We hebben deze mis ervaren als een bijzonder moment, een intiem moment.

De vriendin van Damian, Angela, blijkt een leuke vrouw te zijn, die goed Engels spreekt. Het klikt allemaal. We hebben een gezellige cena (avondeten) in een pizzeria in een fraaie achtertuin.
Nu ligt hier iedereen allang te slapen, ik moet nodig ophouden. Het is een heel fijne en bijzondere dag geworden! Ik voel me goed.
Morgen naar Lucca, dan neem ik afscheid, want zij gaan verder en ik blijf nog een dag. In Lucca liggen veel herinneringen aan Hen.

  • 10 Juli 2016 - 21:39

    Denise :

    Een woord: mooi!

  • 11 Juli 2016 - 08:52

    Cor En Anke:

    Hallo Jaco,

    Zo te lezen kom je nu in een echt pelgrimsritme. Dit betekent (schat ik in) : zeer vroeg op, licht eerste ontbijt, op pas, tweede ontbijt, proberen voor de middag aan te komen, lunch, op zoek naar een slaapplaats en een stempel, beetje slapen in de hitte, volgende slaapplaats regelen, eten, praten, blog schrijven en on slaap vallen. Dat wordt straks weer afkicken maar zo ver is het nog niet. Eerst nog naar Rome.

    Leuk om steeds voor enige tijd een gezelschap te vormen waar men ook zijn/haar ei kwijt kan. Dat leidt ook af. Interessant is ook dat als je zelf openhartiger wordt, andere menssen dat ook worden.
    Het begin van je reis liep je alleen, vervolgens door Noord Frankrijk af en toe samen met anderen, daarna weer een deel (erg) alleen en nu in Italië weer met anderen. Het laatste gezelschap komt heel speciaal over. Zowaar, een leuke afwisseling.

    Het schrijven van een blog is dan best veel werk (ik heb 10 jaar een blog geschreven toen het woord nog niet bestond) maar, zoals je zelf stelt, het maakt ook het hoofd leeg. Het is opgeschreven en kan dus niet vergeten worden en hoeft dus ook niet met alle geweld onthouden te worden.

    We kunnen ons voorstellen dat je wat langer in Lucca blijft gezien de herinnering met Henny. Ook is het zinnig om weer andere pelgrims te ontmoeten hetgeen ongetwijfeld gaat gebeuren.

    Nog een prettige tippel naar Rome, groet Cor en Anke

Tags: Zwemmen , zee, Mis, kairos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 30783

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: