Dag 20: Erik en een aardige kat - Reisverslag uit Hauteville, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu Dag 20: Erik en een aardige kat - Reisverslag uit Hauteville, Frankrijk van Jaco Robijn - WaarBenJij.nu

Dag 20: Erik en een aardige kat

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco

03 Mei 2016 | Frankrijk, Hauteville

di 3mei
Le Faluel is een gehucht met ongeveer 3 huizen. In één daarvan woont Guy, komt uit Antwerpen en is na z'n pensioen gaan retraiten in de stilte en de wijde natuur. Drie jaar geleden is hij begonnen met een herbergement voor Compostelapelgrims. Andere pelgrims mogen ook. Hij geeft je een Stellaatje, kookt eten voor je en schenkt vele glazen rosé voor je in. Ik zeg nog niets over de eigen drank die hij stookt, maar je wordt er wel erg warm van.. Het is een gezellige plek! Al heel vroeg sta ik op, ontbijt en na Job en Jannie te hebben dag gezegd en courage te hebben geroepen, ga ik op weg. Het is eerst geheel bewolkt, maar al spoedig wordt het zonnig en kondigt zich un tres beau jour aan! Op en neergaande landschappen (en paden en wegen) openen zich voor je en wijde vergezichten laten zich zien.. Het is nog erg stil. Heerlijk. Bonjour zegt een jongen met een staartje die naast me komt lopen. Hij komt uit Sittard en heet Erik en is nog jong (20er). Hij heeft z'n baan als kok in de horeca opgegeven en wil de wijde wereld in, te beginnen met Santiago de Compostela. We lopen gezamenlijk op en kletsen over van alles. Hij loopt met een fors tempo. Ik moet duidelijk moeite doen. Hij heeft al eerder wereldreizen gemaakt, maar is nog nooit in Frankrijk geweest. Alles wat oud is vindt hij mooi, dus hier kan hij z'n lol op. We snijden een stuk af en komen redelijk vroeg in Justine aan, waar ik heb gereserveerd. We lunchen op een bankje in de zon en Erik wil verder doorlopen. Ik voel al van alles in mijn rug en voeten en ga op zoek naar mijn slaapadres.
Als ik m'n gastheer vertel dat ik morgen naar Brienne wil, trekt 'ie een gezicht, zegt iets van tres loin en adviseert me nog even ca 3 km door te lopen naar Hauteville, waar een Gîte is. Dat scheelt morgenochtend weer iets. Hij geeft me een biertje mee. Wat zijn er toch erg verschillende Fransen! Op het hek bij z'n huis hangt een bordje "Chat gentil" ipv. "Chien mechant".Aldus gedaan, kom ik bij de Gîte en telefoneer naar de eigenaar, want alles zit (nog?) op slot. Hij komt aan 't eind van de middag met de sleutel. Het is super eenvoudig, bedden met matras, douche, magnetron en erg goedkoop. Ik had al 's ochtends een pizza gehaald om 's avonds te eten, want in dit soort dorpjes is niets. Geen oven, dus de magnetron maar proberen. Eerst even douchen, daarvan knap je echt op! Ik zit nu alleen in een klein gebouwtje, heerlijk rustig! Ga vroeg naar bed en morgen heel vroeg op stap, want ca 30km wacht me.Ondertussen heb ik met Hemelvaart 2 dagen in Reims (de Fransen zeggen Reis) geboekt in een hostel niet al te ver van het centrum. Het seminarie zit vol i.v.m. een congres. Na Reims raak ik mijn Compostelapelgrims kwijt, ik ga dan linksaf naar het oosten.

  • 03 Mei 2016 - 22:04

    Maaike:

    Goed dat je weer even een paar dagen rustig aan doet, het zijn heerlijke verhalen Jaac , je schrijft zo mooi , ik reis bijna met je mee! Je loopt heel wat af elke dag, leuk al die mensen die je ontmoet en de mooie landschappen, Prachtig!
    Als je zo door blij ft stappen ben je volgende maand al in Italie! Geniet !

  • 03 Mei 2016 - 22:48

    Denise:

    'Chat gentil' klinkt ook wel erg gastvrij, en anders en niet standaard. Zet meteen eigenlijk wel de toon. Ik hoop dat je van je pizza hebt kunnen genieten en wens je een goede dag morgen. Geniet van Reims, geweldige stad, dus dat zal wel wel goedkomen. En ook vooral vd champagne daaro proeven (Deutz kan ik aanraden - moeilijk te koop in NL). Liefs

  • 04 Mei 2016 - 04:46

    Wilma:

    Hello Jaco. I am enjoying your stories so much. All the interesting people you are meeting along the way are fun. You've come a long way already. Wishing you safety and strength. God bless.

  • 04 Mei 2016 - 19:04

    Cor Scholten:

    Dag Jaco,
    We volgen je al van het begin van je tocht (dus ook vanaf de andere kant van de plas) en hebben er veel bewondering voor. Het is buitengewoon verstandig geweest om tent, slaapzak, etc. thuis achter te laten en gebruik te maken van (pelgrim)faciliteiten onderweg. Hiermee neemt het te torsen gewicht af en onderweg heb je een dak boven je hoofd en word je verzorgd. Nu hebben we de indruk dat jij je dit wel laat welgevallen en dat je soms zelfs een beetje vertroeteld wordt.
    Hoewel je soms even met de tijdmachine (Engeland, Colombia, andere Zevenbergen) weg bent geweest, heb je tot nu toe wel erg veel gelopen met een regenpak aan. Als je jouw blog leest, word je daar zelf vrolijk van maar de pelgrim moet ons inziens niet te veel aan zelfkastijding doen. Het lopen met een zonnetje is toch te prefereren.
    Het is knap hoe je jouw blog schrijft en bijhoudt. In mijn vorige leven heb ik dat ook gedaan (het woord blog bestond nog niet) en het kost toch altijd aardig wat kruim om aan het eind van elke dag weer een zinnig stukje te schrijven. Nu ben jij een natuurtalent en als je zo door gaat dan kan je wel een boekje gaan uitgeven.
    Maar dan moet je eerst nog een aardig stukje lopen. Het echte werk gaat, na wandelen door Nederland en België op weg naar kinderen en kleinkinderen, nu echt beginnen. Dat sommige fransen daar om moeten lachen, is ook niet zo vreemd. Het is ook een hele onderneming!!
    Waar ga je eigenlijk Frankrijk weer verlaten? Je komt zo te lezen ook toe aan één van je doelstellingen voor deze tocht namelijk het enigszins filosoferen over het leven zoals dat tot nu toe heeft plaatsgevonden; af en toe komt dat in het Frans tot uiting.
    Jaco, we leven met je mee en we zullen, evenals jij, regelmatig een glas wijn nuttigen als aanmoediging.

    Veel sterkte van Cor en veel liefs van Anke.

Tags: Erik, gite

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaco

Ik loop als pelgrim naar Rome, een wens die ik al 20 jaar koester, geïnspireerd door Rein Bloem, "De weg der wonderen", 1998, en later door Dick de Boer, "Emo's Reis", 2011, samen met de populaire versie "Emo's Labyrint". Voor Henny

Actief sinds 06 April 2016
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 30784

Voorgaande reizen:

14 April 2016 - 31 Juli 2016

De Weg is het Doel

Landen bezocht: